Viva España.

30/6 2010. Dag 1. Onsdag.
Gick upp klockan 3 inatt, taxi till centralen, buss till Skavsta, planet gick halv 8. Lyckades sova lite på planet som tur var, lyckades hamna bredvid två av de tre tjejer som jag innan utsett till de tråkigaste personerna på flygplatsen. Kul. En á la nörd med khaki/svarta kläder, tofflor och manligt utseende, den andra en typisk ”fashionista”, hm-klänning, hm-skor (de där fula kilklackarna som Fildus gillade.) no wonder I slept?

Landade i Girona tre timmar senare, buss till Barcelona, lyckades hitta tuben utan att fråga om hjälp =wow. Tunnelbana, byte, tunnelbana, leta reda på tågstation, ringa spanska familjen, fråga om tåg, bli omdirigerad, hittade rätt, bytte till klänning i kön (då jag inte bara höll på att dö av värmeslag men också insåg att om jag inte slutade svettas inom kort så skulle jag börja efterlikna en daggmask en solig dag.) Pratade med en kille från Ukraina som vägrade hajja att Suecia, Sweden, inte är Schwitzerland. Fick tag i biljetten till slut, vänta, köpa mat och cola, vänta, ner till plattformen där tåget gick, vänta och nu sitter jag äntligen på tåget på väg mot Tortosa där Marías bror ska hämta mig. För övrigt håller jag på att kissa på mig, sist jag kissade var på Skavsta, klockan 6 imorse... Nu: ringa hem!

Tretusen tunnlar senare var jag framme vid Tortosa där mamman, Coté, hämtade mig med bil. Åkte hem men ingen var där då barnen spelar tennis 5-8 varje kväll. Dottern är hemma hos mormorn hela tiden. Middag vid 9-10, pizza. Sedan sängen!

1/7-2010. Dag 2. Torsdag.
Sov ut till 9-10. Smorde in mig och gick sedan för att käka frukost: fick välja mellan, mjölk, oboy, chokladflingor, chokladkex, vanliga kex, nån chokladbakelse/rulle, dito utan choklad, små fruktyoghurtar, marmelad, vitt rostat bröd osv.. Jesus, vi brukar käka sånt när vi är i Spanien/Karnarieöarna men trodde väl aldrig att folk faktiskt äter det till vardags. Jag och killarna lekte lite medan Coté åkte för att handla frukt och grönsaker (och tusen sorters ost och korv, yay) sedan var det iväg till hennes föräldrar för att träffa hennes mamma, bror och lilltjejen M och sedan iväg till una calda (cala?), en liten strand. Badade, hem, åt lunch (helt plötsligt var föräldrarna, brodern och María här också). Har insett att de äter efterrätt efter varje mål. Hjälp! Lirade lite fotboll och sedan skulle de iväg till sin tennis, tänkte vila men somnade visst. Duscha, väntade på resten av familjen och sedan var det spel, lek och chill tills vi åt (runt 10-11). Nu blir det sängen igen, klockan är snart 12, hoppas ungarna sover länge! 

2/7-2010. Dag 3. Fredag.
Nej, ungarna sov inte länge men det gjorde jag iaf. Hehe. Ännu en frukost á la Spanien, dock hittade jag något ciabattaliknande denna gång. Mamman åkte för att handla fisk och kött så jag och pojkarna lirade tennis, fotboll och badade. Den äldre är gullig mot mig men utnyttjar att lillebrorsan inte är spec. klipsk. Den lille är rätt gnällig faktiskt. Lite cocky. Frågade honom om han ville ha mer mat igårkväll, han svarade ok och sen när jag kom med maten sa han att han sagt att han inte ville ha. Senare när jag bad honom duka av kläckte han ur sig: ”jag förlåter dig för att du hällde upp mat åt mig.” Oh, really? Tänker hela tiden på att han är lika gammal som T men att T är mycket snällare och inte bölar så fort hon inte får som hon vill (denne unge man har t.o.m. Gråtit för att jag slog innan honom när vi spelade spel och satt sedan och tjurade i 20 min för att han inte vann. Mamman tog iaf hem den lilla tjejen efter att ha handlat (runt 12-1?) efter att mamman försökt natta henne i typ 2 timmar gav hon upp. Det enda den lilla säger är ”nej”. Yaaaay. 

Så barnen badade lite, vi käkade lunch (färdiggjord lasagne...) och chillade. Mamman frågade (dumt nog) om de ville se en film, doh? Sen blev de sura när de var tvungna att gå till tennisen. Gick dit med dem iaf, gick rätt bra ändå. Hem och hängde med lillskruttan M och Coté. Gillar M mer och mer och mamman är supergullig. Tur det annars hade jag nog inte trivts spec. bra. (however, saknar T&C och deras mamma S).

Pappan och ett annat par kom medan ungarna spelade tennis så vid 8 kilade vi ner för att hämta dem (äntligen somnade M). De känner seriöst 90% av de som spelar tennis där så blev kvar där en stund då de höll på att planera kvällen med resten. Hem, byta om (ungarna skittrötta), in i bilen och ner till stan. P satt i mitt knä på vägen ner, satt och busade i kurvorna genom att luta honom hit eller dit, han tyckte det var skitkul tills M typ petade på honom(?), då blev han sur.....på mig. Skitunge. Sedan blev han sur igen när vi skulle sätta oss vid bordet för att han inte satt i mitten Gå och dö. Käkade tapas och sen hem o sova.

3/7-2010. Dag 4. Lördag.
Vaknade för en gångs skull inte sist! Yay! Upp, käka frukost (såg vad barnen äter, den ena åt seriöst mjölk med mosade chokladkex i....Chokladkex!!) Sedan var det bad och chill, P var gnällig, som vanligt, en av vännerna sprutade vatten på honom med en vattenpistol (note, det enda han har på sig är en handduk och vattnet kom på fötterna) varav han blir skitsur, gråter och går till sin mamma för att berätta om sitt hemska öde. Dessutom vägrar han sluta böla innan killen sagt förlåt... Föräldrarna drog iväg och spelade tennis medan en av vännerna (majte?) tog hand om Maria. 

Päronen kom tillbaka och började laga paella:) Lustigt nog hade de spagetti ist för ris men det var gott:). Deras tyska kompisar (Ollie med familj) kom över och käkade också. De drog, vi chillade, spelade ”Oca” (Gås) och jag gick och la mig. Vaknade av att det var lugnt och inget skrik. Ahhh. Pojkarna hade gått över till Ollie dit vi också var på väg. Väl hemma hos Ollie var det först Spanien-Paraguay (1-0, i.e. Spanien möter Tyskland på onsdag. Note that Ollie med familj hejar på Tyskland och alla andra på Spanien. Kommer bli intressant!). Sedan blev det pizza som avslutades med poker (jag och Ollies barn) och Epic movie. Dubbad såklart. Well, nu ska jag sova. Ska försöka smöra in mig antingen hos Cotés mamma eller hos Ollie så jag kan få tag på Internet och publicera det här;).

4/7-2010. Dag 5. Söndag.
Chill dag som började med churros doppade i något som liknade varm chokladpudding. Churros friterade ringar av någon slags smördeg. Nyttigt! Efter frukost stack familjens kompisar iväg med motorcykeln destination Madrid. Vi tog det lugnt, ungarna badade, lirade Nintendo DS etc. Sedan skulle de iväg till tennisklubben för att kolla på Wimbledon-finalen. Så jag chillade kvar hemma, duschade och tog det lugnt. Kyckling med potatis i ugn till lunch.

När de kom tillbaka var det fortsatt chill då pappan skulle dra klockan 6 morgonen därpå och därmed ville tillbringa så mycket tid som möjligt med ungarna. Rätt skönt när han är här faktiskt, han har mkt mer makt och pondus än mamman, i.e. Barnen lyssnar på honom och blir inte så himla jobbiga. Fram emot kvällen började jag få lite ont i halsen. Blev sallad till middag (och så försökte de pracka på mig korv och ost. Icke. Somnade väl vid 12

5/7-2010. Dag 6. Måndag.
Sov apdåligt, frös hela natten ( sånt som inte händer i Vinarós), vaknade ett par gånger i timman etc. Halsen hade svullnat mer ackompanjerat med huvudvärk. Låg och slumrade till 10 då mamman ringde och undrade hur det var med oss (pojkarna var kvar i huset). Hon kom hem runt 12 (efter att hon åkt runt som en tok då pappans mc hade något fel på hjulet, ie. Han stannade en dag längre) och kollade på min hals. Om jag utvecklar ”placas” (Plaquas?) ska hon ta mig till doktorn. Om inte får jag bara lite antiinflammatoriskt.

Sov hela dagen iklädd mjukisar och tshirt, frös så det var sjukt. Vid 6-7 tiden kom mamman förbi och konstaterade att jag måste ha ca 39-40 graders feber genom att känna på min panna. Ibuprofen. Mamman tror att jag kommer ha utvecklat ”placas” tills imorgon, går inte febern ner tills imorgon blir det nog doktorn ändå. Pratat med mamma och pappa och tyckt synd om mig själv (=ätit lite marabou mjölkchoklad och gråtit en skvätt). De kom hem runt 10 för middag och nu är det sleepy time.

6/7-2010. Dag 7. Tisdag.
Vaknade av att jag frös vid 6-tiden, dags för nästa ibuprofen. Vaknade igen vid 10-11, låg i sängen hela dagen med paus för frukost och lunch (någon puré av squash). När ungarna kommit iväg till tennisen stack jag och Coté iväg till läkaren. ”Äntligen” hade jag dessa ”placas” i.e. Fick antibiotika som skall tas var åttonde timma. Hem till los Yayyos (morföräldrarna) för att droppa av M's vagn då hon bor där under veckorna. Slapp i sängen medan barnen kollade på film och mamman var ute och sprang. Samma puré till middag och direkt mot sängen.

7/7-2010. Dag 8. Onsdag.
Somnade som en stock igår kväll men vaknade upp igen efter cirka en timma över att jag var så varm så att jag inte kunde sova. Efter drygt 2 timmars försökande att svalka ner mig genom blöta trasor, lägga mig på golvet, dricka vatten, promenera omkring i rummet etc kunde jag äntligen somna. Vaknade upp utan feber (alt. Mycket mindre lägre temperatur än tidigare). Ägnade morgonen åt att sova och hålla koll på pojkarna, kom fram till att jag gillar mellanungen mer och mer ju mindre jag umgås med honom.

Allting slogs dock i kras när jag hörde dem prassla i skåpen, mamman hade sagt att vi skulle äta vid 2 och tänkte därmed att det vore inte vore spec. klokt att låta barnen stoppa i sig skräpmat (mellanbarnets uppfattning om en macka är ett sötat bröd med choklad inuti...) jag sa nej, gnällis grät ett tag men sen var allt lugnt. Det första han gör när hon kommer tillbaka är att fråga om en macka, visst svarar hon. Ahh. Bästa är iofs att hon i början sa att hon gillar att hålla koll på vad de äter så de inte småäter för mkt.. Good luck with that.

Så vi drog iväg till morföräldrarna där det blev något paella-liknande till lunch (hette inte paella och innehöll bara bläckfisk och musslor. Var tydligen samma som vi käkat här tidigare fast då med ris.) och sedan satt och slappade. Jag fick internetkontakt och en av Cotés bröder (O?) förklarade att de har WiFi ie att om jag ta med min dator bör den fungera. Hem, ungarna lämnades på vägen, chilla, måla naglarna etc. Hämta barnen iväg till mormorn. Sprang upp för att inte missa matchen (Semifinal, Mundial 2010 mot Tyskland). Blev pizza för barnen under tiden. Jag som var inställd på pizza skulle ist äta ännu en macka á la baguette med ost och skinka på. Hehe, som tur var har jag halsoont, works so far. Nu sitter jag iaf här, inloggad på egna datorn!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh vad kul att du skrivit om varje dag hittills. Inte kul att vara sjuk i värmen men skönt att höra att du mår bättre. Ser fram emot nästa inlägg. Du får väl be mamman köpa hem lite nyttigare bröd till frukost, eller yoghurt naturell. Men, men, du verkaar ju få en hel del god mat. Vem vet när du kommer hem kanske du har lärt dig att äta korv och ost! Ha det så bra, pussar från mamma.

2010-07-08 @ 06:35:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0