Vinaros y Barcelona

14/7-2010. Dag 15. Onsdag.

Vaknade vid halv 11, tror mamman är lite irriterad på att jag sover så himla längre men jag tror det beror på min persienn (persiennen gick sönder dagen innan jag kom så får inte in något solljus i mitt rum). Whatever. Gick upp, gjorde tareas, lekte i poolen etc. Hann med att spela Fia med den äldre men sen kom den yngre och vägrade spela det varav mamman säger till L att nu ska vi spela något annat. Hatar P. Till lunch blev det överkokta morötter, potatisar, bönor (typ hervé kuverts) och ägg. Lite á la Lanzarote grönsaker. När jag kommer hem kommer smakrik mat stå högt på listan! Har inte ätit något med ordentlig smak sedan jag kom hit. Lunchen slutade, som ofta, med att mamman matade P. 5 år gammal och behöver bli matad?

Barnen spelade nintendo, jag läste, badade och chillade. Har äntligen slutat med antibiotikan nu så är fritt fram att sola! Sov/chillade lite mer medan barnen och mamman spelade tennis (hehe och passade på att käka glass. Fördelen med att de äter sötsaker hela tiden är att det aldrig ”saknas” glass). Sedan åkte vi upp till byns skyddshelgons kyrka; L'Ermita för att kolla på utsikten. Hem igen, middag (sallad).

Har kommit fram till att deras hygien inte är den bästa. Pojkarna tvättar inte händerna efter toabesök (som är sällsynta då de gillar att kissa i trädgården), mamman diskar i kallt vatten, de lyfter inte upp ringen under de få toalettbesöken, de borstar inte tänderna varje dag (och ändå ska det pussas en massa. Blä! Har vid fler tillfällen smugit iväg för att tvätta bort äckellukten och bakterierna från min kind efter pussarna) etc. Har faktiskt inte sett dem tvätta händerna en enda gång sedan jag kom hit. Blir de kladdiga efter maten är det servett som gäller. Aja, de badar och duschar ju iaf...

 

15/7-2010. Dag 16. Torsdag.

Vaknade rätt tidigt, mamman var iväg på ärenden i stan. Barnen lekte. Jag tog det lugnt och läste lite (skugga hela förmiddagen). Mamman kom hem vid 1 och började laga lunch, klippa gräs etc. Ungarna undrade om jag ville spela ”Oca”... Svarade nej för första gången... Ahhh, ångest över att jag får betalt och därför borde tacka ja men ändå så himla skönt att slippa det där spelet. Satt och spelade det med P igår kväll då L inte ville spela och mamman uppmanade ”fråga Elsa!” Uäh.

Spagetti carbonara till lunch. Deras carbonara innehåller dock dålig bacon (bara fett) och någon slags ost/gräddsås. Tog det lugnt, när de drog till tennisen så åkte jag och mamman ner till stan för att köpa tågbiljetter åt mig. 500 kr tur och retur till Barca är väl ett helt ok pris? Hem igen, hämtade upp städtanten. Barnen kom hem, jag läste, de lekte. God sallad till middag (efter att jag avslöjat att jag gillar tonfisk så slipper jag den torkade skinkan och osten i salladen!), satt och pratade ett tag och sedan i säng!

 

16/7-2010. Dag 17. Fredag. Barcelona.

Packade och fixade hela morgonen inför resan. Den där äckliga carbonaran till lunch igen.. Mamman körde mig till tågstationen där tåget gick vid XX:XX. Kände mig sjukt duktig på spanska under tiden, lyckades hjälpa två andra turister att kommunicera med div. anställda på tågbolaget då ingen pratade engelska (har funderat på: hur svårt kan det egentligen vara att få jobb i Spanien när man pratar engelska? Borde ju ganska lätt?) Satt en spanjorska på min plats på tåget med platsen innanför ledig fast med hennes grejer på, när jag kom stod jag med väskan bredvid henne i typ 5 min, fixade lite, kollade efter andra platser, nada. Till slut klämde jag ur mig ett perdon varav hon tog bort sina grejer. Något med spanjorskor skrämmer mig..

Kom fram till Barcelona vid XX:XX, ringde Emilia, ingen signal, ringde Laura, inget svar. Hade adressen iaf så frågade runt, hittade turistinfon, fick namnet på närmaste tunnelbanestation. Åkte dit (och som alltid när jag är ute med bagage spanade jag på varje pinal som en hök). Två killar ställde sig obehagligt nära mig på tuben, uäh. No pasa nada. Kom fram, hittade rätt gata efter en stund, ringde, fortf. inget svar. Smsade medan jag stod i gränden som lägenheten låg på, rädd som en hare då området var.... tja inte riktigt som XXX om man säger så.. Helt plötsligt hoppar Emilia ut ur porten ”Elsaaa!”. Qué susto!

Hängde med dem, Emilia visade mig runt lite, köpte smoothies på marknaden ”La Boqueria”, lite nötter etc på supermarket för att sedan käka lite middag på ett falafelställe. 5€, hur mycket sallad man vill plus tre falafelbollar. Sjukt fräscht. Hem igen, ta det lugnt, babbla. Drog ut till Hotel W sent, till klubben som ligger högst upp. Sådär musik, sjukt fin lokal, kul. Hängde med deras kompisar som bodde på W. Sedan var det efterfest i deras hotellrum (the penthouse som jag sedan läste om i spanska Cosmo var Barcelonas mest exklusiva boende), vi slocknade där och vaknade vid 10-11 för att dra till stranden. Festen var fortfarande igång när jag drog, rosé i bubbelpoolen. Haha.

 

 

17/7-2010. Dag 18. Lördag. Barcelona.

Vi drog hem, sminkade av oss, käkade lite falafel, gick iväg till stranden. Väl på stranden badade vi, chillade. Jag och Emilia bestämde oss för att dra och köpa glass, när vi kommer gående tillbaka kommer en kille upp till oss ”Ni sitter bredvid oss på stranden, jag tror att ni har blivit bestulna!” Kul skämt sa vi, vi hade ju sagt till Laura cirka tusen gången innan vi gick att hålla ordentlig koll på väskorna. När han vägrade ge sig sprang vi till stranden. Hittade en skitsur Laura som hade blivit bestulen på mobilen.

Efter många versioner av hur det gick till var slutprodukten att Laura hade pratat i mobilen, ett par hade satt sig ner bredvid henne, när Laura la på la hon ifrån sig mobilen på väskan lade kvinnan handduken över mobilen, tog handduken och gick medan killen avledde uppmärksamheten. Sjukaste var ändå att en svensk tjej som satt bakom oss såg allt men sa inget. När Laura sedan letade efter mobilen frågade hon ”letar du efter din mobil” och när Laura svarade jag berättade hon att någon tog den. Idiot. Så Laura och Emilia for runt som tokar, ringde runt, ringde mamma som hjälpte till etc. Till slut gav vi upp och gick därifrån. Spärrade Lauras mobil och gick iväg till Hotel W's beach party.

När vi kom dit mötte vi några av de vi hängde med igår, stod och pratade med dem och helt plötsligt kommer en norsk kille som Emilia och Laura vart ute med några kvällar innan. Kvällen hade dock slutat med tjafs då de hade påstått sig bjuda Emilia och Laura men sedan kom fram för att kräva pengar av dem. Hade iaf slutat med att Emilia betalade de 20€ de handlade om gick därifrån och smsade killen som bjudit dem att det var fult gjort att påstå något sånt och sedan skicka fram en elak tjej för att kräva pengarna.

Resten av gänget satt och filmade medan han gick fram, kläckte ur sig något spydigt om att det bara var 20€ det handlade om, gav pengarna (Emilia vägrade ta emot dem varav han stoppade dem i hennes väska) och sedan gick tillbaka till sina kompisar. Otippat. Ingen hade lust att dra dit längre, Laura kilade upp till kompisarna på W och jag och Emilia visste inte riktigt vad vi skulle hitta på. Träffade på hennes andra kompisar som precis skulle beställa in champagne. Haha, ni skulle sett norrmännens miner när Emilia blev nedsprayad med skumpa. Haha.

Hade kul till slut, dansade, badade, chillade, Laura kom ner och vi hade asroligt i 4h. Sedan var det hem och fixa oss, Laura sprang iväg till polisstationen med en av vännerna.

Sjukt trötta på kvällen, drog iväg till en sushi/thai-buffé. Riktigt gott men det gjorde oss självklart tröttare än innan. Sov lite ”siesta” och sedan tvingade jag med mig tjejerna ut. Vi drog till något ställe en bit bort där vi mötte kompisarna från stranden och från W, följde med the Dream-gänget till Opium där vi hamnade i deras vip. Sweet. Bra musik och sjukt stort men galet svettigt. Vid 3 drog vi då vi fått ett bra erbjudande om att dra med till Ibiza 7h senare. Jag bangade då jag skulle hem till familjen men de nappade så var hem och packa!

 

18/7-2010. Dag 19. Söndag. Barcelona.

Vaknade upp tusen gånger på morgonen av diverse oljud på gatan. På det viset var det jobbigt att bo nära Las Ramblas, fulla skrikande människor till 7-8 på morgonen och sedan tar högljudda barn över. Emilia och Laura drog lite innan 10, lite kaos som vanligt (what did I expect?) Laura skulle gå och leta taxi. Hon försvann, jag och Emilia letade i 10/15 min sedan kommer Laura springandes ”Skynda, jag har en taxi. Mitt bagage ligger i taxin så vi måste skynda oss tillbaka!” Aaah.. Upplagt för stöld men denna gång hade hon tur!

Gick hem, fixade lite och sedan promenad till La Sagrada Familia och hem. Tappade bort mig lite på hemvägen. Kom hem vid 14-tiden då jag vart ute i 4h.. Hem, duscha, springa ner och köpa falafel, vykort och tidningar. Iväg till Sants Estacio, tåg, kollade på någon film om en turistguides liv i grekland (inget ljud men hängde med riktigt bra i the subtitles). Mamman kom och hämtade, hem, leka, bada etc. Pizza och mackor med tomat, lök och tonfisk till middag och sedan i säng. Ahhhh. Låååång helg!

 

19/7-2010. Dag 20. Måndag.

Vaknade av att mellanungen kom in och babblade om en sköldpadda. Eh?... Gick upp, de hade hittat en sköldpadda i trädgården och trodde det var samma sköldpadda som mammans bror förlorat i trädgården, 12-15 år tidigare... Yeaahh... Hela dagen har iaf handlat om sköldpaddan, vad den äter, hur den kommit dit, morföräldrarna kom över för att kolla på den (morfarn två gånger..?) etc. Stackars djur!

Vid lunch kom O&T över, skönt då barnen gärna leker med O. Så de for runt, spelade fotboll, bråkade, grinade, slogs etc.. Gick och la mig efter maten (pastasallad med crabsticks, tuna och lax) och lyckades sova tills lite över 5. Skönt, då jag vaknade var barnen borta! Gotta love tennis. Tog det lugnt, chillade kvar i sängen, mamman tappade bort sköldpaddan i trädgården och sedan iväg för att hämta barnen.

P var skitsur över sköldpaddan men efter nån timma hittade O den. Goodie. Middag blev det rester av salladen plus pizzarester. Glass till efterrätt och sedan i säng. O&T sov över. Sköldpaddan sov i trädgården.

 

20/7-2010. Dag 21. Tisdag.

Vaknade runt 10, ahhh, insåg att T var kvar då barnen inte väckt mig än. Sweeet! Gick upp, hjälpte L med sina tareas, badade lite, tog det lugnt. T tog med sig P för att handla mat, i.e. Det blev tyst, lugnt och skönt här hemma. Badade lite, lilla M gillar mig numera! Solade i någon timma sedan upp för att ta det lite lugnt. L tog det bra beslutet att låta sköldpaddan chilla i trädgården vilket slutade med att P grät och blev sur. Sköldpaddan hittades. Lunch, något ris 3 smaker (?). ”Va? Har du inte ätit det? Men har du inte ätit kinesiskt någon gång?” Deras idé av kinesiskt var vitt ris, nedskuren omelett, ärtor, frysta räkor utan smak, morötter och skinka (kom mer påminde om korv i konsistensen.). Yayyy...

Mammas tredje bror C plus flickvän kom efter lunchen för att käka. Han hade något slags ryck hela tiden och luktade rök. Somnade dock direkt efter maten och vaknade inte förrän vid 6.. Kändes oartigt men då det bara var C och hans flickvän som satt vid bordet och resten hade gått därifrån kändes det skumt om jag skulle sätta mig? Aja whatever! Vaknade, spelade lite fia med knuff (äntligen med de rätta reglerna. L har en tendens att hitta på egna regler under spelets gång) och sedan duschen!

Mamman kom hem tillsammans med grannen, hennes bror plus hans flickvän för att ta en öl. När de gått var det middagsdags (klockan var väl typ 10?). Blev någon varm macka med tomat och skinka. Glass till efterrätt. Mamman, O&T satt och pratade jättelänge så jag satt mest och tänkte på annat. Orkar inte koncentrera mig så mkt på kvällarna. Nu sängen, O&T sover över!

 

21/7-2010. Dag 22. Onsdag.

Vaknade for once innan barnen. Skönt. Jag käkade frukost, barnen vaknade och åt. Sedan time for tareas och läsa. L blir latare och latare för varje dag som går.. Han har supersvårt att koncentrera sig och försöker hela tiden komma på ursäkter för att slippa, om så bara för en stund. Badade, solade, tog det lugnt. Lilla M somnade äntligen.

Har haft min första power struggle med den äldsta nu, han gick och lade jordens spottloska på stengolvet i trädgården. Fick säga till typ 3 gånger innan han torkade upp det, han försökte dessutom skylla på sin bror. Inte den här gången kompis.

Till lunch blev det pasta bolognese. Hon är jättestolt över den då den inte innehåller några kryddor alls. Wuho. Somnade efter lunchen, vaknade när ungarna gått till tennisen, badade lite, tog det lugnt. När vi hämtat barnen från tennisen var det middag (Uäh, rysk sallad igen=majonnäs, tonfisk, överkokta grönsaker, ägg och anchovisfyllda oliver. Överdrivet kladdig!) och sedan iväg till stan för att kolla på utomhusbio. Kilade iväg med morföräldrarna när de käkade. Tillbaka till filmen som faktiskt var helt ok (prinsessan och grodan?). Lilla M for hem med morföräldrarna, vi gick för att ta en glass efteråt och sedan hemåt. Imorgon ska mamman skjutsa ner mig till stan för att få tag i internet! Yay.

Mamman babblar om Madrid hela tiden då hon erbjudit mig att fortsätta jobba som au-pair tills i jul hos dem. Dock vill hon inte betala utan jag skulle bara få mat och husrum (och som jag gjort klart innan är jag inte ett jättestort fan av deras mat). Får se. Iaf så har hon berättat hur hennes dag ser ut. Hon går upp runt 7-8 och skjutsar barnen till skolan, sticker och tränar tills 11, mellan 11 och 16 bäddar hon sängar och lagar middagen (förstår seriöst inte vad hon gör. Hon har en tjej som städar, diskar, stryker etc. Dessutom har hon berättat tusen gånger om att barnen plockar undan sina leksaker själv. Moreover har hon gjort klart att hon bara handlar 1 gång per vecka..?) Sedan slavar hon runt för barnen till tennis, fotboll etc. Sedan sover hon. Eh?...

 

22/7-2010. Dag 23. Torsdag.

Vaknade vid 11 av att ungarna sprang runt och lekte. Mamman var inte hemma så fixade frukost åt alla och sen lekte de vidare medan jag diskade (fick något ryck om att jag borde göra något snällt för mamman). Fixade i ordning tareas till L, den äldste. Lyssningsövningar, gloosor etc. Noll koncentration. Mamman drog iväg med lilla M och P till morföräldrarna för att lämna lilla M (halva hennes dag går ut på att åka fram och tillbaka till byn...). Under tiden fortsatte och och L med uppgifter (denna gång diktamenövning). Han stavar som en kråka och tydligen kan han inte stava på spanska än heller. Vet inte om jag kunde stava när jag var 8 men tror det?

Njuter faktiskt av att det bara är 2 veckor kvar nu;). Längtar hem till god mat och folk som pratar svenska! Lever iofs fortfarande på tiden med Emilia och Laura. Jag passade iaf på att sola medan mamman var borta, de kom hem igen och vi kirrade lite lunch (fick välja mellan den ryska salladen och pasta bolognese. Pasta ofc). Ringde min guapa Emilia som berättade att de hade haft det bra och att de var på väg tillbaka till Barca nu. Chillade en stund och sedan samlade vi ihop oss, barnen till tennisen, mamman klippte gräset, blev lite försenade pga en regnskur. Men nu sitter jag här, med internet! Nöjd!


Kommentarer
Postat av: Moster Pia

Hej

Tack för kort och gratulationshälsning! Jag hoppas du kan njuta av dina sista veckor med din vistelse i Spanien. Du får verkligen en inblick i spanskt vardagsliv och familjeliv, har jag förstått. Det är först nu jag varit inne på din blogg. Du som har sånt tålamod med barn ska väl kunna komma på ett sätt att få med lillkillen på spåret. Han kanske gillar att teckna? tävla? Hörde att du var i Barcelona och hann med att titta på Sagrada Familia. Kul! Vi har en hel bok här om Antonio Gaudi som var den som ritade kyrkan. Han var den stora arkitekten i Barcelona tidigt 1900-tal, då staden även utökade tror jag. Han har ritat Casa Mila, Casa Batló och Parc Güell bla. Världsberömt!! Några goda tapas och friterade små bläckfiskar har du väl slevat i dig! Hasta luego! Hade du varit med på mitt kalas så hade du haft tre att tala spanska med, om än i de något högre åldersklasserna! Många kramar från Pia och de andra på Runslingan. Kram, kram kram

2010-07-29 @ 16:37:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0