La Lola

23/7-2010. Dag 24. Fredag.

Vaknade vid 10, frukost och sedan tareas som vi spaceade till lite. L älskar VM-låten och Shakiras Waka waka (som de spelade ist för vm låten här) så jag skrev ner texten till VM låten till honom och sen sjöng vi hela morgonen. Kopplade upp datan till högtalare och sen for de runt och dansade som tusan i typ en timma medan mamman var iväg och lämnade städerskan. Badade med barnen och planerade en vattenpistolsattack mot O. Planerna gick nästan, de avslöjade sig själv lite men ändå.

Badade mer, solade. L har haft en riktig bitch-dag. Först blev han arg över något när de spelade fotboll och kastade bollen över muren till grannarna (som bara pratar tyska och inte var hemma) sedan när jag sa åt honom att hämta koden till deras port från sin mamma vägrade han. Well, you're going to your room then. Sedan kom han och sa förlåt efter att hans mamma bett honom om det.

Morföräldrarna kom över och morfarn lagade Fidegua (?) och visade mig hur man gör så jag ska kunna laga det hemma. Sjukt gullig! När jag höll på att duka blev det plötsligt jordens liv igen så L hade blivit arg över något (igen) och sagt massa fula saker till O och morfarn. Till rummet ännu en gång. Lunch, vattenmelon till efterrätt sedan vila. Skulle ha spelat tennis med mamman men sov när de gick så kom fram till att jag behövde en promenad för att begrunda mitt liv lite. Skönt. Promenerade upp till La Ermita och tillbaka. Precis en timma.

Duschade och sedan kom barnen hem med två kompisar och en syssling. Gah. Kaos typ. Barn överallt (blev snäppet värre när morföräldrarna kom förbi för att lämna lilla M). Middag till barnen. Kaos. Vi käkade senare, vid halv 11 ca.. Barnen var kvar och kollade på film. Kaos att välja film. Tror en av grannungarna kissade på sig för att han blev rädd? Sysslingens pappa kom förbi och så även tyska grannen Ollie. Trött. Sängen.

 

24/7-2010. Dag 25. Lördag.

Mamman väckte mig halv 11 och undrade om jag ville följa med henne till frisören. Sure. Stack iväg 15 min senare. Jag kilade och köpte kaffe och juice åt henne och mig medan hon klippte sig sedan satt jag och läste spanska skvallertidningar. ”¡Hola!” innehöll 90 sidor om det svenska bröllopet. Hehe. Felt just like home again! Sedan var det till apoteket för att hitta nån kräm till lilla M och så ville mamman väga sig.

Iväg till fruktaffären och sedan supermarket. Behövde egentligen inget speciellt men vi kom ändå ut med 4-5 kassar.. Hem, jag passade på att sola och hänga med lilla M. Lunch, spagetti carbonara...igen.. wellwell. Sedan vattenmelon och efter det kaffe granizada med vaniljglass (granizada är typ isglass som man äter/dricker lite halvsmält,lite småhackad, ur glas). La mig och sola/slumra lite i solen och sedan upp till rummet för lite mer chill. Pappans kusin kom över (plus son som sov över från igår)

Funderar lite över vad deras mat egentligen innehåller då äggen aldrig står i kylen, mjölk, grädde etc likaså (om de inte är öppnade). Mamman dricker dessutom fettfri mjölk som häromdagen när jag hällde upp den betedde sig som olja på vatten..? ehhh... Har dock kommit fram till att det nog är bäst för psyket att inte fundera på det för då kommer jag nog inte våga äta deras mat något mer..

Iaf... Lyckades inte sova mer än en halvtimma (vilket är lite då jag ”normalt” sover minst en timma här) sedan fixade jag i ordning mig, målade naglarna och sminkade mig t.o.m. Barnen iväg till morföräldrarna, iväg och hämta pappans kusin. Iväg till Peniscola, jordens bilkö där på strandpromenaden. Restaurang.

De gillar att beställa in massa smårätter, inte mig emot. Cod fish tillagad som gravad lax typ, något slags ciabattabröd med en grön grillad paprika på och sen ovanpå den Serrano och lite flingsalt. Något annat bröd med något som jag tror var mjukost och rökt lax. Ciabattabröd, tonfisk, grillad, skalad, röd paprika och oliver på. Någon bläckfisk skuren i bitar. Tomatsalsa. Tallrik med serrano etc. Efter provade vi mojito sorbet som var riktigt god men nästan för syrlig. Därefter pyttesmå magnumglassar (Mangum moments) och Limoncello som var alldeles för stark för mig.

Helt plötsligt var klockan halv 2 (inte så konstigt då vi åkte hemifrån ca kvart i 10), mamman ville gå ut (tidigare hade hon använt mig som smakråd när hon skulle välja topp. Magtröja. Som i storlek bikiniöverdel. Allt jag kunde få ur mig var ”ehhh, blir det inte kallt?”. Jo svarade hon och kom tillbaka med en annan magtröja. Suuure.. Så vi gick till något ställe som hette la mandarina, de drog upp medelåldern rejält om man säger så men då de bara spelade dunkdunkmusik for vi vidare efter en drink till Vinarós till någon annan klubb/pub där vi satte oss på deras patio och chillade. Kom hem vid 4, i säng vid halv 5.

 

 

25/7-2010. Dag 26. Söndag.

Vaknade upp först, första gången någonsin. Jätteskönt att bara kunna chilla och ta allting i min takt. Gjorde lite gröt, käkade frukost. De vaknade och drog iväg för att hämta barnen. Huset för mig själv så tog det lugnt och chillade. De kom hem efter någon timma med ett ”kläpådigviskapålunchhosfarmornvidraromtio.”. De skulle nämligen kolla på nån formel 1 tävling. Så iväg till farmorn där det blev paella (här kan man köpa hämtpaella....) Glass till efterrätt och sedan hem då barnen var sjukt trötta. Somnade när vi kom hem, vaknade upp två timmar senare av att barnen återfått energin och därmed sprang runt och skrek.

Så gick upp, tog det lugnt, övervakade barnen när de lekte. Inga stora skandaler. Gick upp för att ta det lugnt, pappan stack (mamman berättade efter att L grät. Nutte). Mamman bestämde sig för att hon inte orkade laga mat ie vi fick improvisera middagen själva. Jag kirrade en liten fransk omelett (bara ägg) och en toast. Mamman: ”oj, du var hungrig!”. Eh..? Hon skulle se mig hungrig! Sedan tog vi det lugnt, pratade lite med pappa då jag hade tänkt se en film på datan men insåg att jag inte har någonstans att peta in cdn.. Fick barnen att borsta tänderna och sedan gick vi och la oss.

 

26/7-2010. Dag 27. Måndag.

Vaknade runt 10, mamman var borta. Fixade gröt. L var vaken och P vaknade efter nån timma. Fixade frukost åt dem (den ena mjölk med chokladflingor och den andra en smördegsrulle fylld med choklad plus mjölk. Matilda om, vilket jag förutsätter att du gör, du läser: jag ska ta hem ett par sånna åt dig, tror du skulle gilla det...). Tog dessutom kort på P när han käkade, ser ut som jag vet inte vad.. Remind me to show it.

Mamman kom hem med lilla M. Hon hade hämtat henne och sedan åkt till apoteket för att köpa starkare värktabletter då hon har tandvärk (och har haft det i mer än en månad men hon har ännu inte ringt tandis). Badade och lekte med lilla M i nästan en timma då L vägrade göra sina tareas med mig. Ie istället för att sitta och traggla med engelska badade jag i poolen, solade och skrattade åt lilla M. Sweet.

Pastasallad till lunch. Morföräldrarna och O kom över. P vägrade äta. Trodde för ett par minuter att mamman skulle stå emot och säga ”detta är vad som serveras” men nej. Därefter satt de och pratade om ”jo men P han äter ju grönsaker. I skolan äter han massa grönsaker”. Fick stå emot min impuls att säga ”va? Gör han? Han har ju inte ätit en enda grönsak/frukt medan jag har vart här..” Jobbigt att de förnekar saker, lite struts över det hela.

Jag gick och la mig för siesta efter maten. Vaknade vid 5, hörde att mormorn, lilla M och O fortf. Var kvar. Gah, jag som hade hoppats på att ha huset för mig själv. Somnade om till 6-7 hängde lite med lilla M och sedan tog jag en promenad till La Ermita och tillbaka. Mamman hade vart hos tandis och sedan möttes vi upp vid tennisen. Hemåt. Badade och lekte med lilla M som gillar mig numera. Ibland får hon för sig att slå mig eller rivas dock, tror att det är för att jag säger ifrån ordentligt och inte bara med ett ”inte slåss..”

Väl hemma, på tal om att säga ifrån ordentligt, bråkade L & P vilket slutade med att P sprang efter L för att slå honom. Efter jag bett honom att sluta ett flertal gånger tog jag tag i honom och sa till ordentligt varav han försöker slå mig ist. Hah. Sucker. Jag tog tag hårdare, röt till om att han minsann inte slår mig och han började böla. Släppte honom och han for iväg till sin mamma. I win. Pratade med mamman sen efteråt och förklarade det hela (då han glömt detaljen att han slog mig), hon var kolugn men undrar ändå lite om vad hon egentligen tyckte om att jag fick hennes unge att böla.. Yeye, mig slår man inte utan vidare.

Middag blev det samma sallad som tidigare (varför ÄLSKAR mamman majonäs?) dock kunde inte hon äta något pga av tanden. Råkade tjonga till P med ett glas i huvudet (återigen, han var problemet, stod ivägen och lekte medan jag plockade undan). Barnen kollade på film och jag och mamman tog det lugnt. Käkade lite glass, lade patiens och sedan sängen.

 

27/7-2010. Dag 28. Tisdag.

Vaknade vid halv 11 som vanligt, dock med huvudvärk. Ipren. Morgonrutinerna har ändrats lite då L inte vill göra sina tareas med mig längre (misstänker att det är för att med mamman kan man alltid smöra bort några sidor och så upptäcker hon inte så många fel) så jag hängde med lilla M, badade och for runt. Solade. Till lunch blev det samma sallad som igår. Morföräldrarna kom över för att äta också, morfarn hade med sig en plastpåse med havssniglar. ”Elsa du mååååste smaka, de smakar som Navajas”. Uäh, när vi käkade Navajas vågade jag ju inte berätta att jag tyckte de smakade bajs.. Käkade en iaf, smakade havsvatten, fast med äcklig konsistens dåra.

Gick och la mig efter lunchen, vaknade upp senare när barnen var på tennisen och mamman var ute och sprang. Tog det lugnt och när mamman kom hem tog jag en promenad ner till Vinaros. Tog lite mindre än en timma. Hittade dock inte så när jag stod där in the middle of nowhere ropade en man ”nejnej, du ska in på den här vägen om du ska till Vinaros och sedan tar du första vänster, jag kan vänta på dig om du vill”. Sure. Vi sällskapade nästan hela vägen. Han var trevlig, jobbade på nån radiostation här i Vinaros. Kom på efteråt att det kanske inte är så smart att bara följa med någon random in på en öde väg (iofs är alla vägar öde här ute). Menmen, allt gick bra.

Väl i Vinaros kollade jag lite i butiker och gick därefter hem till morföräldrarna där mamman var. Hem, duscha och sedan iväg på middag hos deras grannar (ungarna som mamman tycker är odrägliga). God middag, lite av varje; rysk sallad, vanlig sallad, pizza, valencisk pizza etc. Hängde kvar där tills lite över 12 då både jag och barnen var sjukt trötta. Hem, chillade lite med datorn och sedan i säng.

 

28/7-2010. Dag 29. Onsdag.

Vaknade med halsont, jobbigt, försvann dock under dagen. Gick upp, L hade redan gjort sina tareas så behövde bara läsa med honom efter frukosten. Tog det lugnt, solade lite, hängde med L och lilla M som kom över runt 12. Gulligaste för dagen var när L kommer fram till mig ”Elsa? I love you.” Nusse! Lilla M kröp på en geting vilket orsakade lite tumult. Då mamman inte hade några sockerbitar (har berättat om mina tips) sprang hon ut i trädgården, hämtade lite jord som hon blötte och lade på sticket. Vet inte om det gjorde någon större skillnad, såg likadant ut efteråt som innan menmen.

Till lunch käkade jag Pollo al curry med ris och lite sallad. De äter ju aldrig sallad till maten här men försöker så gott det går. Spelade lite spel med barnen. Gick och la mig för siesta. Vaknade runt 5-6, kom iväg till ”stan” runt 7 med mamman som chaufför (plus att hon skulle skjutsa hem mormorn och lilla M.).

Gick runt ett par timmar, ganska (väldigt) litet men hittade ett par butiker som jag gillade, bland annat ”Stravarius” där jag hittade en kjol och en tröja. Hittade en superfin tunika på Mango (som jag dregglat över i Sverige där jag hade behövt betala 3 gånger priset här.). Sedan hittade jag en smyckesbutik, 2€ st på allt (kanske skulle köpt mig en klocka?), ett par armband och två par örhängen. Mamman kom och hämtade mig, hem, middag (pastasallad med vindruvor till efterrätt.). Barnen såg några avsnitt av någon serie och sedan sängen!

 

29/7-2010 Dag 30. Torsdag.

Vaknade av att mamman kom in i mitt rum, hon skulle till läkaren med P (som får ont i öronen när han badar). Gick upp, frukost till mig och L. Morfarn kom förbi med lilla M, första gången någon lämnar henne ensam med mig men gick superbra. Mamman och P kom tillbaka då mamman grälat med läkaren, tid samma eftermiddag med ny läkare. Badade lite, lekte med lilla M medan mamman klippte gräset. Vid lunch kom morföräldrarna och morbrorn förbi, paella som morfarn gjorde.

Efteråt tog morföräldrarna med sig P för läkarbesök, jag och lilla M sov och mamman for runt som en tok (då hon helt plötsligt skulle ha tag på någon som kunde ta bort ogräs samma eftermiddag, vilket hon lyckades med). Vaknade, mamman for ner för att hämta städerskan, slumrade vidare, mamman kom hem, lilla M vaknade. Hängde mer med lilla M, gick och hämtade pojkarna på tennisen, hem, matade lilla M, kirrade käk (överbliven paella) till pojkarna.

Pojkarna kollade på film, jag tog det lugnt, käkade middag själv. Lilla M var supertrött men mamman ville att hon skulle vara vaken tills pappan kom hem. Hängde med andra ord ännu mer med lilla M, busade och babblade. Till slut kom pappan runt halv 12. Föräldrarna käkade middag, jag och pojkarna glass. Sängen! (Tanke#1: om en vecka ligger jag i min egen säng. Tanke#2: Mamma! Jag har kommit på vad jag vill ha när jag kommer hem, antingen färsk potatis med något smakrikt till eller fisksoppa!)

 

30/7-2010. Dag 31. Fredag.

Vaknade av lilla Ms skrik och kunde inte somna om pga att grannen hade en traktor/stort schabrak i trädgården. Kul. Frukost, kirrade gröt och sedan undrade mamman om jag inte ville ha något annat också ”vi har lite smått i ugnen, kolla där!”. Eh, chokladbröd, äppelpaj och munkar. Så blev en halv munk till gröten. Mest för att kunna smsa Fildus och skriva ”hehehe, jag har käkat donuts till frukost.”. Typ. Hängde med lilla M hela morgonen, badade, lekte etc, då pappan var nånstans och mamman lagade mat; tortillas. Dock var det jordens procedur då potatisen skulle friteras i olja först. Besviken. Jag som trodde att jag skulle få något nyttigt.. ;)

Tortillas till lunch. Galet mätt efteråt. Typ andra gången vi fått något som innehåller potatis. Sweeet! Sedan sova middag. Mamman väckte mig: ”håll koll på lilla M och om hon vaknar, klä på henne och ta med henne till tennisen.”. Lät som en lätt uppgift då hon oftast sover tills 6-7 men inte idag inte. Vaknade typ 10 min efter av att hon var vaken. Jaha. Fixa, ner till tennisen där föräldrarna spelade ie. Mitt jobb var att underhålla lilla M... Yeahhh.. Skulle stannat hemma med henne ist så hade allt gått smooth.. Så vi for runt som dårar då Maria har koncentrationsnivå fiskmås, göra en sak i 40 sec sedan något annat...

Kom hem igen någon timma senare och var helt slut. Hade tänkt duscha men orkade inte. Lilla M var iaf supertrött vilket resulterade i skrik... L&P spelade nintendo hela eftermiddagen/kvällen. Till middag blev det resterna av omeletterna. Gott. Glass till efterrätt och satt och pratade ett tag med mamman. De pratar rätt mkt skit to be honest.. Idag babblade hon om att grannmamman som vi vart på middag hos brukade vara tjock men atm är hon smal som en sticka (hennes överarmar är seriöst som min handled) och att det är för att hon inte äter ordentligt och skippar proteiner.. Yeah, kommer från munnen som dricker kaffe för att slippa hungern.. Jajaja. Nu ska jag sova!

 

 

31/7-2010. Dag 32. Lördag.

Annorlunda morgon. Vaknade av att lilla M bestämt sig för att jag skulle vakna. Hon knallade in med ett ”Hola! Hola! HOLAAA!!!”. Trodde inte att hon nådde upp till dörrhandtaget men tydligen... Jag låtsades sova, tänkte att hon skulle tröttna, icke. Hon klättrade nöjt upp och lade sig bredvid mig, petade och babblade. Sedan övergick hon till att pilla och peta på mina saker (aka dator, mobil etc.) så insåg att det bara var att gå upp som gällde..

Så upp, gröt och en liten bit chokladbröd till frukost. Föräldrarna åkte iväg för att kirra massa saker på stan och lämna lilla M till morföräldrarna så jag hängde kvar med L&P. Gick upp till grannen för att printa biljett men de skulle precis iväg så tillbaka hem, ungarna fick spela Nintendo DS och jag sola! Förldrarna kom hem , spagetti till lunch och sedan undrade mamman om jag ville till stranden medan hon skulle handla. Yes please. Hängde på stranden ett tag och nu sitter jag på Café La Lola vid stranden. Life is sweet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0